Dobrze usłyszeć

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Dobrze, jeśli możesz usłyszeć te słowa: „Nie jesteś sam.” Nawet jeśli czujesz się tak, jakbyś był jedyny na świecie, do tego niezrozumiany i samotny. Może nie docenisz tego, że ktoś jest obok, że pyta: „Co słychać?” i „Jak się masz?”, bo nie masz na to siły i jest Ci wszystko jedno. Może i tak… ale… Bez względu na to jak bardzo poraniony byś się nie czuł, dobrze jeśli masz kogoś obok. Ale nie tak na pół gwizdka, że on ciągle siedzi zamknięty w swoim pokoju, a Ty w swoim. Że żyjecie razem, ale właściwie całkiem obok siebie. Że nie macie sobie zbyt wiele do powiedzenia i niewiele też wiecie o sobie nawzajem. Że wolicie zamykać sobie przed nosem drzwi zamiast usiąść razem do stołu. Że szukacie ratunku na zewnątrz wydając swoje ostatnie pieniądze, a nie potraficie zapytać: „Jak mogę Ci pomóc?”

Czy jest coś co możesz zrobić dla bliskiej Ci osoby w depresji lub takiej, która ma obniżony nastrój?

Każdy z nas miewa w swoim życiu choćby okresy, kiedy jest z nim gorzej.

Możesz towarzyszyć. W chorobie. Zmaganiach. Codzienności. Rozmawiać, wspierać, być.

To zadziwiające, że ludzie ze sobą wcale nie rozmawiają. Nawet o przysłowiowych pierdołach czy głupotach, tak jakby bali się, że coś runie, kiedy padną jakieś zwykłe słowa. I tak budują sobie czy raczej między sobą mur milczenia, mur niezrozumienia, mur samotności, który odgradza ich coraz bardziej. Najpierw jeszcze widzą się, potem muszą już nieźle się wyciągnąć lub wspiąć na palce, żeby dostrzec jeden drugiego. A za chwilę mur jest już taki wysoki, że widać tylko nad nim dach, a nie widać pokoju ani tego, kto w nim mieszka. A przecież jest za ścianą…

Czasem nie staraj się zrozumieć.

Tylko i aż BĄDŹ. OBECNY.

SYGNAŁY, KTÓRE MOGĄ ŚWIADCZYĆ O DEPRESJI:

(na podstawie skali depresji Becka i testu depresji Burnsa)

1. Dojmujące uczucie smutku, przygnębienia.

2. Pogorszenie nastroju.

3. Zamartwianie się o przyszłość, czarne wizje przyszłości.

4. Płaczliwość, napady płaczu.

5. Poczucie zniechęcenia.

6. Poczucie beznadziei.

7. Poczucie bezwartościowości.

8. Niska samoocena.

9. Poczucie winy.

10. Wstyd.

11. Krytykowanie siebie. Obwinianie siebie.

12. Problemy z podejmowaniem decyzji.

13. Większa drażliwość, nerwowość.

14. Utrata zainteresowań sprawami rodziny, przyjaciół, dotychczasowym życiem.

15. Samotność.

16. Spędzanie mniejszej ilości czasu z rodziną, przyjaciółmi.

17. Utrata motywacji.

18. Utrata zainteresowania pracą lub inną dotychczasową aktywnością.

19. Unikanie pracy, innych działań.

20. Utrata przyjemności i zadowolenia z życia.

21. Poczucie przemęczenia.

22. Problemy ze snem – budzenie się w nocy, trudności z zaśnięciem.

23. Zmiana apetytu – najczęściej spadek.

24. Utrata zainteresowania seksem.

25. Zamartwianie się o swoje zdrowie.

26. Myśli samobójcze, próby samobójcze, wypowiedzi.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *