Zwlekasz i… co dalej?

Po pierwsze zastanów się, czy naprawdę zależy Ci na wykonaniu danego zadania. Dlaczego chcesz je wykonać? Czy kieruje Tobą wyłącznie motywacja zewnętrzna (bo musisz) czy wewnętrzna (bo chcesz)? Zdecydowanie łatwiej będzie Ci, jeśli przekonasz sam siebie, że to Tobie zależy na wykonaniu danego zadania. Oczywiście, nie czarujmy się, nie zawsze Ci się to uda, ale warto spróbować. Z części zadań może warto zrezygnować, jeśli nie są dla Ciebie istotne i niezbędne do szczęścia (schudnięcie), a do części – no cóż, zaciśnij zęby i DZIAŁAJ.

1. PLANUJ, PLANUJ, PLANUJ.

Zastanów się, co dokładnie musisz zrobić. Nazwij to dokładnie, wyodrębnij elementy. A więc nie mów sobie: „Muszę posprzątać mieszkanie przed Świętami”, ale określ dokładnie co oznacza dla Ciebie wspomniane „sprzątanie”. Wypisz w punktach co dokładnie musisz zrobić, a więc np.: mycie okien, ścieranie kurzu, odkurzanie dywanów, pranie firan itd. Im bardziej precyzyjna lista, tym lepiej. Ale pamiętaj: Twoja lista tak jak ma początek, musi też mieć koniec. Inaczej zniechęcisz się już na wstępie. Poza tym, musisz przejść do kolejnej fazy, czyli realizacji, a nie poprzestać jedynie na określeniu tego, co musisz zrobić.

2. TERMIN, TERMINY.

Wyznaczaj sobie terminy. Zastanów się i oszacuj realnie, ile czasu potrzebujesz na wykonanie danego zadania. Nie rzucaj ogólnikowo: „Za tydzień muszę skończyć pracę magisterską.” Weź listę czynności do wykonania i przypisz każdej konkretny termin. Rób to z rozmysłem, a nie rzucając datami bez zastanowienia. Jeśli w weekend jesteś w stanie tylko i aż umyć okna i wyprać firanki, wpisz „sobota” tylko przy tych dwóch elementach. Nie zakładaj optymistycznie, że wykonasz jeszcze 2 inne czynności. Dla nich wyznacz inne terminy.

3. PORZĄDEK.

Uporządkuj przestrzeń dookoła siebie, ogarnij swoje biurko, jeśli będziesz przy nim pracować, zabierz niepotrzebne przedmioty, które będą Cię rozpraszały. Pokonaj bałagan na zewnątrz, zwłaszcza jeśli potrzebujesz skupić się na pracy umysłowej.

4. LISTA.

Powieś sobie w widocznym miejscu listę rzeczy do zrobienia wraz z realnymi terminami w widocznym miejscu. A może potrzebujesz dwóch lub trzech list? Na lodówce, w notatniku, na małych karteczkach? Wszystkie chwyty są dozwolone, byleby skutecznie zmotywowały Cię do działania.

5. POMOC BLISKIEJ OSOBY.

Poproś męża lub przyjaciela, żeby przypomniał Ci w poniedziałek o 17:00, że masz zacząć pracę. Nie wymiguj się, nie szukaj wówczas wymówek. Po drugie, poproś bliską osobę, by nie wyręczała Cię w Twoich czynnościach, nawet jeśli terminy gonią, a Ty je zawalasz. Musisz się nauczyć ponosić odpowiedzialność za to co robisz, nawet jeśli to będzie bolało!

6. ELASTYCZNOŚĆ.

Bądź elastyczny. Może się okazać, że na zaplanowaną czynność zabrakło Ci nieco czasu. Nie wpadaj wówczas w popłoch, nie zakładaj, że znowu nic Ci się nie uda. Na spokojnie wyznacz nowy termin. Czasami będziesz wręcz do tego zmuszony, np. kiedy się rozchorujesz. Może lepiej, żebyś wówczas poleżał w łóżku dzień lub dwa niż pisał jakieś dyrdymały! Ale uwaga: nie szukaj dla siebie wymówek! Nie usprawiedliwiaj się, nie wymiguj. Bądź po prostu wyrozumiały dla siebie, wtedy gdy jest to niezbędne. To pomoże Ci uniknąć zniechęcenia do dalszej pracy.

Weź pod uwagę to, że czasami będziesz nusiał zmienić plany. Nie ma w nic nic złego.

7. PRIORYTETY.

Właśnie z powodu tego, że plany czasami biorą w łeb, powinieneś na swej liście wyodrębnić priorytety czyli to, na osiągnięciu czego najbardziej Ci zależy. Skup się na tym, by je osiągnąć.

8. KONTROLA.

Zadbaj o to, by na bieżąco sprawdzać czy to co dziś zrobiłeś pokrywa się z listą Twoich planów. Poproś bliską osobę o to, by od czasu do czasu zapytała Cię, jak Ci idzie. Pracuj nad swoją systematycznością.

9. DOBRE NAWYKI.

Wyrób w sobie dobre nawyki. Przykładowo, być może najlepiej pracuje Ci się, kiedy jest cisza w domu. Może więc powinieneś pracować wieczorem lub wtedy, gdy nikogo nie ma w domu. Zadbaj o komfort swojej pracy. Wycisz telefon, zamknij skrzynkę mailową i niepotrzebne strony www. Zadbaj o to, by nic nie odciągało Cię od pracy.

10. NAGRODY.

Pamiętaj o tym, żeby się nagradzać nawet za drobne postępy w pracy. Ciesz się tym, że ruszyłeś z miejsca i każdym zrealizowanym terminem. Zrób sobie przerwę i zrelaksuj się – wdrukuj sam sobie przekonanie, że po pracy następuje nagroda. Ciesz się zasłużonym odpoczynkiem.

11. KROPLA DRĄŻY SKAŁĘ.

Pamiętaj o tym, gdy będziesz zabierał się do pracy lub gdy ciężko będzie Ci się po raz kolejny zmobilizować oraz wtedy, gdy uznasz, że nie jesteś zadowolony z dotychczasowych efektów. Tylko wytrwałością, także w nauce planowania, możesz osiągnąć wyznaczone sobie cele. Pamiętaj jednak o METODZIE MAŁYCH KROKÓW – powoli zdobywaj szczyty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *