21 marca to pierwszy dzień wiosny!

Paradoksalnie, pada właśnie śnieg…

Jednak dziś dodatkowo świętujemy także Światowy Dzień Zespołu Downa.

To dzień kolorowych skarpetek, ale też dobra okazja do nauki tolerancji.

Jak wytłumaczyć przedszkolakom na czym polega Zespół Downa?

Dzieci z tym zespołem troszkę inaczej wyglądają.

Oglądamy więc razem różne fotografie i rozmawiamy.

Następnie zapoznajemy się z tym, jak wygląda nasze ciało.

Tu nieodzowna okazuje się książka „Ciało człowieka” wydawnictwa Debit, dzięki której dzieci dowiadują się o funkcjonowaniu układu nerwowego. Szczególne zainteresowanie wzbudza wśród dzieci oczywiście nasze centrum dowodzenia czyli mózg! Dodatkową atrakcją jest trójwymiarowa podróż po ludzkim organizmie!

Następnie możemy przejść do konstrukcji komórki – budujemy 23 pary chromosomów.

Dzieci są bardzo zainteresowane tym, że to w nich zapisane są różne informacje, np. o kolorze naszych oczu czy włosów, czyli cały nasz bagaż genetyczny, jaki dziedziczymy po rodzicach i… nie tylko!

Do stworzenia chromosomów można wykorzystać klocki albo… słodkie poduszeczki Nestle… 😉

Kolejno dla porównania budujemy, jak wygląda komórka u osoby z Zespołem Downa.

Tłumaczę przedszkolakom, że taka osoba ma inaczej zbudowaną 21 parę – są tam zamiast 2 aż 3 chromosomy. Dokładamy 1 klocek lub poduszeczkę. Dzieci dowiadują się, że taka mała różnica sprawia, że osoby z Zespołem Downa troszkę inaczej wyglądają, ale też nieco inaczej funkcjonują.

Proste i… apetyczne!

Na koniec wykonujemy razem kolorowe prace skarpetkowe! 😉